Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Ubezpieczenia przewoźników w 2023 roku. Kwoty wyższe niż minimum

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
06-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ubezpieczenia przewoźników w 2023 roku. Kwoty wyższe niż minimum
fot. Włodzimierz Włoch/PKP PLK
Każdy przewoźnik – zarówno pasażerski, jak i towarowy – musi posiadać zabezpieczenie finansowe. Może to być umowa ubezpieczenia OC lub umowa gwarancji ubezpieczeniowej. Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował stan ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2023 r. 44 proc. przewoźników ubezpieczyło się na kwotę wyższą niż minimalna wymagana. To spadek o 18 punktów procentowych w porównaniu z 2022 r.

UTK do analizy wybrał przewoźników kolejowych, którzy:
  • w 2023 r. byli uprawnieni do wykonywania przewozów (posiadali aktualną licencję i certyfikat bezpieczeństwa lub świadectwo bezpieczeństwa wydane przez prezesa UTK),
  • byli aktywni, czyli wykonali w 2023 r. pracę eksploatacyjną,
  • posiadali polisę ubezpieczeniową na więcej niż 6 miesięcy 2023 r.
Większość badanych przewoźników kolejowych korzysta z infrastruktury ogólnodostępnej. Obowiązuje ich minimalna suma ubezpieczenia OC na równowartość 2,5 mln euro. W 2022 r. ponad połowa tych przewoźników posiadała polisę OC na kwotę wyższą niż wymagane minimum. W 2023 r. było ich mniej – 52 ze 119 przewoźników. Wśród przewoźników pasażerskich 80 proc. przedsiębiorstw ubezpieczyło się w 2023 r. na kwotę wyższą od minimalnej sumy gwarancyjnej. Wśród przewoźników towarowych było ich 38 proc.

UTK przeanalizował także wysokość sumy gwarancyjnej w umowach, którą zawarły przedsiębiorstwa z największym udziałem pracy przewozowej. Średnia dla przewoźników pasażerskich wyniosła niemal 64,4 mln zł, dla towarowych – ok. 130,6 mln zł.

Badanie UTK objęło trzech przewoźników, którzy są jednocześnie zarządcą infrastruktury, po której odbywają się przewozy. Średnia wartość ich polis OC wyniosła prawie 21,7 mln zł – podobnie jak w 2022 r. Wszyscy zawarli umowy na sumy wyższe niż wymagane.

Z sieci wąskotorowej korzysta trzech przewoźników, którzy zostali poddani analizie. Średnia ich polis OC wyniosła 479,4 tys. zł. Jeden z przewoźników zdecydował się na ubezpieczenie równe przepisowemu minimum, pozostali dwaj wybrali wyższe kwoty.

Minimalna wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC wynika z przepisów prawa. Jest równowartością w złotych:
  • 100 tys. euro dla operatorów kolei wąskotorowej,
  • 250 tys. euro dla przewoźników, którzy korzystają z infrastruktury, którą zarządzają,
  • 2,5 mln euro dla pozostałych przewoźników.
Tę wartość oblicza się na podstawie kursu średniego euro, który Narodowy Bank Polski ogłosił po raz pierwszy w roku, w którym została zawarta umowa ubezpieczenia. Na 2023 r. było to 4,6784 zł.

Szczegóły dotyczące ubezpieczenia OC przewoźników można znaleźć w opracowaniu „Badanie poziomu zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności cywilnej przewoźników kolejowych w 2023 r.”
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Możemy znacznie zmniejszyć liczbę wypadków na kolei

Infrastruktura

Możemy znacznie zmniejszyć liczbę wypadków na kolei

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego 02 listopada 2024

SKPL chce uruchomić 16 par pociągów z Poznania do Wrocławia!

Pasażer

Ilu pasażerów skorzystało z pociągów we wrześniu 2024?

Pasażer

Ilu pasażerów skorzystało z pociągów we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Prawo i polityka

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

Zobacz również:

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Pasażer

SKPL chce jeździć na drugiej trasie do Ukrainy. Tym razem do Kowla

Michał Szymajda 31 października 2024

Możemy znacznie zmniejszyć liczbę wypadków na kolei

Infrastruktura

Możemy znacznie zmniejszyć liczbę wypadków na kolei

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego 02 listopada 2024

SKPL chce uruchomić 16 par pociągów z Poznania do Wrocławia!

Pasażer

Ilu pasażerów skorzystało z pociągów we wrześniu 2024?

Pasażer

Ilu pasażerów skorzystało z pociągów we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Prawo i polityka

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5